Sara Johansson tar smaklökarna till nya höjder – nu siktar hon mot toppen av choklad med Toppchoklad
“Jag vill få människor att stanna upp en stund och njuta”, säger Sara Johansson med ett smittande skratt.
Från en kakaoceremoni i Åre, via en resa som väckte kärleken till peruansk kakao, har Sara skapat ett företag vars choklad uppskattas av allt fler chokladälskare. Efterfrågan ökar stadigt och Toppchoklad har vuxit till ett starkt varumärke inom hantverkschoklad. Nu tar företaget plats i Potential VBG:s inkubatorprogram för att förverkliga sin vision, få strategisk vägledning och nå en ännu bredare publik.
Från euforisk upplevelse till entreprenörsdröm
Allt började med en kakaoceremoni som gav Sara en aha-upplevelse. Hon ville dela med sig av den euforiska känslan och samtidigt erbjuda ett alternativ till den traditionella varma chokladen.
“Det finns ingen framtid i choklad!” fick jag höra när jag började importera kakao från Peru och experimenterade hemma i mitt eget kök. Men jag kände att det fanns något mer här – en upplevelse utöver det vanliga.”
”Jag ville erbjuda något mer än bara en söt dryck. Jag ville skapa en upplevelse av njutning och närvaro.”
Julmarknaden som gav mersmak
Istället för att lyssna på tvivlarna packade Sara sin choklad och begav sig till Jamtli julmarknad, en av Norrlands största. Bland bodarna och besökarna insåg hon att hon hade skapat något speciellt.
“Jag trodde att jag skulle sälja några påsar och mest känna av intresset, men jag sålde slut! Det var då jag förstod att folk verkligen ville ha min choklad.”
Norrländsk inspiration för medvetna chokladälskare
Det blev startskottet för Toppchoklad, som idag erbjuder chokladkakor och varm choklad för medvetna konsumenter som uppskattar genuin kvalitet och en unik smakupplevelse.
Kopplingen till Norrland är stark, med inspiration från de nordiska smakerna och den ceremoniella atmosfären.
“Jag vill skapa en stund av njutning där människor kan slappna av och verkligen ta in smakerna. Själv dricker jag inte kaffe, men jag ser hur en kopp varm choklad kan vara ett lika viktigt inslag i människors vardag. Chokladen kan ge en kick liknande den av kaffe – men med en helt annan upplevelse.”
“Toppchoklad är för den som vill stanna upp, andas och njuta av något riktigt gott. Det handlar om mer än bara smaken – det handlar om känslan.”
Hantverket bakom Toppchoklad
Vad är det då som gör Toppchoklad så speciellt? Till skillnad från många andra chokladproducenter, som köper in färdiga pellets, tillverkar Sara sin choklad från grunden med noga utvalda kakaobönor.
“Jag arbetar från böna till färdig choklad. Det gör att jag har full kontroll över smakprofilen och kan lyfta fram råvarans unika karaktär istället för att dölja den.”
Från Jamtli till Formex – och nu Potential VBG
Från den lokala julmarknaden på Jamtli har Sara tagit Toppchoklad till Formex, Nordens största fackmässa för inredning och design – inte bara en gång, utan två.
“Formex var en riktig ögonöppnare. Där fick jag träffa återförsäljare som verkligen förstod vad jag ville skapa. Det var där jag byggde mitt nuvarande återförsäljarnätverk.”
Idag finns Toppchoklad i cirka 120 butiker runt om i landet, butiker som hon distribuerar till via en inköpsgrupp.
Trots framgångarna kände Sara att det var dags att ta nästa steg.
“Det är tufft att driva bolag själv. Jag behövde en nytändning och ett sammanhang där jag kunde få stöd i mina affärsbeslut.”
Därför valde hon att söka till Potential VBG. Hon ser fram emot att få ett bollplank, strategisk vägledning inom affärsutveckling och marknadsföring samt ett värdefullt nätverk av engagerade entreprenörer som kan hjälpa henne att lyfta Toppchoklad till nya höjder.
En smidig process och en tydlig vision
Processen att ansöka till inkubatorn var enkel. Hon ringde Linn som berättade att det snart skulle komma ett nytt pitchtillfälle. Och efteråt var hon övertygad om att hon gjort rätt val.
“Det var supersmidigt, och jag fick en bra överblick över mitt företag. Jag gick igenom mina siffror, mina konkurrenter – bara det gav mig en enorm energiboost.”
Framtiden smakar choklad
I inkubatorprogrammet ser Sara fram emot att jobba med en re-branding för att få en tydligare koppling till Norrland, genom att lyfta fram ursprunget i Åres tre toppar och det ceremoniella.
“Vi är så uppkopplade hela tiden, men vi behöver stunder där vi bara är. Jag vill bjuda in människor att skapa sina egna ceremonier med choklad, att samlas, njuta och skapa minnen. Svenskar älskar ritualer – fredagsmys är ju ett perfekt exempel. Smak och minnen hör ihop, och jag vill att Toppchoklad ska bli en del av de där speciella ögonblicken.”
Hon kommer även att få hjälp med att bygga en ny hemsida och utveckla sin innehållsmarknadsföring.
Med Potential VBG:s stöd i ryggen siktar Sara Johansson mot en ljus framtid för Toppchoklad. Hennes mål är att dubbla antalet återförsäljare och lansera flera nya smaker.
Men visionen sträcker sig längre än så – Sara vill skapa ett välkänt varumärke som förknippas med unika smakupplevelser, medveten konsumtion och en känsla av norrländsk magi.
“Jag ser en enorm potential i Toppchoklad,” säger Sara med ett leende.
Och med hennes passion för choklad, kreativitet och drivkraft är det svårt att inte hålla med. Vi på Potential VBG är stolta över att ha Sara Johansson med oss och ser fram emot att stötta henne på resan mot toppen!
PS. Undertecknad kan intyga att chokladen är en fin upplevelse och ger 10/10 i smakbetyg.