Med Scoretts marknadschef i spetsen: Alora Avenue får draghjälp från erfaren retailprofil

Karin Lundberg sitter i Alora Avenues advisory board

Hon styr marknadsföringen för en av Sveriges största skokedjor, har en passion för skor och brinner för att lyfta lokala entreprenörer. Möt Karin Lundberg, marknadschef på Scorett och senaste tillskottet i Alora Avenues advisory board.

Karin Lundberg är van att ha många bollar i luften. Som marknadschef på Scorett Footwear AB, leder hon en inhouse-avdelning som skapar material och innehåll för företagets alla kanaler, både digitala och de 95 fysiska butikerna. "Jag har jordens roligaste jobb!" säger hon entusiastiskt. Hennes passion för skor är uppenbar. "I början av året hade jag oansenligt många! Men jag insåg att det var dags att ge dem en ny chans och bestämde mig för att lämna in dem till Scoretts Reuse-program. Det kändes fantastiskt att veta att mina älskade skor kan få ett nytt liv och glädja någon annan."

Just nu inspireras och utmanas Karin av flera projekt som syftar till att stärka Scoretts varumärke. "Det är både inspirerande och utmanande att hitta nya sätt att nå ut till våra kunder och skapa meningsfulla kundupplevelser, oavsett om det är digitalt eller i fysisk butik."

På frågan om vilken teknikpryl hon inte kan leva utan är svaret snabbt och självklart: "Jag kan inte leva utan Chat GPT! Jag använder den till allt – från att hitta recept till middagen, skapa träningsupplägg för ett lopp, till att skriva pressreleaser. Den underlättar verkligen mitt arbete genom att ge snabba och kreativa lösningar på olika problem."

Om Karin fick bjuda vem som helst på middag, levande eller död, är valet självklart: "Jag hade såklart bjudit in min pappa som gick bort i cancer för ett par år sedan. Han var en otroligt viktig person i mitt liv och hans bortgång lämnade ett stort tomrum. Att få chansen att ha honom vid middagsbordet igen skulle vara ovärderligt. Han lärde mig värdet av hårt arbete och integritet och hade alltid ett leende på läpparna. Det skulle vara en möjlighet att få avsluta de samtal vi aldrig hann ha och att uttrycka min tacksamhet för allt han gjort för mig."

Alora Avanues advisory board

Karins engagemang i Alora Avenue bottnar i en genuin vilja att stötta lokala entreprenörer och bidra med sin expertis. Hennes första intryck av smyckesföretaget var mycket positivt. "Jag blev imponerad av deras driv och engagemang för att skapa ett starkt varumärke! Extra kul att det är två unga kvinnor, för visst behövs fler kvinnliga entreprenörer!"

Motiveringen till att bli en del av advisory boarden är tydlig: "Jag såg en möjlighet att bidra med mina erfarenheter och kunskaper inom marknadsföring och kommunikation. Jag tror att jag, tillsammans med övriga, kan hjälpa Alora Avenue att skapa ännu större framgångar."

Med många år inom retail har Karin en djup kunskap om vikten av kommunikation och paketering. "Jag hoppas även att inspirera med energi och vikten av att tro på sig själv! Jag har dessutom en stark bakgrund inom mode och PR, vilket jag tror kan vara värdefullt för Alora Avenue."

Erfarenheten av advisory boards är inte ny för Karin. "Ja, jag har suttit i liknande forum tidigare. Och efter att ha genomfört ett andra möte med Alora Avenue så känner jag mig ännu mer engagerad och inspirerad. Det är fantastiskt att arbeta med så kompetenta och passionerade människor. En annan sak är även att få dela erfarenheter med övriga i advisory bord – alla bidrar med massor av kloka idéer och vi alla ’klickar’ med varandra! Det ger mig energi både i min yrkesroll till vardags, men även i detta forum!".

För Alora Avenues framtid har Karin en tydlig vision: "Jag hoppas att Alora Avenue ska fortsätta att växa och utvecklas, och att de ska kunna nå ut till ännu fler kunder med sina fantastiska smycken. Jag tror att vi i advisory boarden kan bidra genom att ge strategisk rådgivning, dela våra erfarenheter och hjälpa till att identifiera nya möjligheter för tillväxt och förbättring."

Karins bästa tips för marknadsföring av ett nytt varumärke:

  • Var tydlig med ditt budskap och gör inte som alla andra.

  • Lär känna sin målgrupp och involvera kunden i din affär

  • Var flexibel och anpassa din strategi efterhand.

  • Glöm inte att ha kul på vägen!


Är du intresserad av att dela din expertis och vara med i ett advisory board? Ta kontakt med t.f verksamhetschef Johan på johan@potentialvbg.se

Nästa
Nästa

Möt Andreas Friedrich – Advisory Board-medlem hos Alora Avenue