Strategisk kommunikation och lokal passion: Möt Anna Marxén Moen

Anna Marxen Moen sitter i Alora Avenue's advisory board

Anna Marxén Moen har efter 13 år i Norge funnit sin väg tillbaka till barndomsstaden Varberg, där hennes hjärta klappar för innovation och lokalt entreprenörskap. Med en passion för ett ”strategiskt storytellande” driver hon contentbyrån Deilig Media AB. Men inte bara det, hon är också en medlem i vårt inkubatorbolag Alora Avenue's egen advisory board, där hennes expertis inom marknadsföring och kommunikation nu gör avtryck.

Min väg från säljare till strategisk kommunikatör

“Från säljare till marknadsförare. Idag arbetar jag som strategisk kommunikatör och fotograf i contentbyrån Deilig Media AB som jag nu driver tillsammans med min man. Min vardag handlar om att hjälpa företag och organisationer att hitta sin röst både i text och bild. Att inspirera deras kunder och prospekts till handling, eller som de så fint säger på utrikiska  – ‘to move people to action, and to make things sell better’. “

Hur skulle en drömkund kunna se ut?

“Min drömkund nu är den som både har budget och modet att göra något annorlunda, att göra något intressant på ett för branschen nytt sätt - på deras sätt. Företag slösar så otroligt mycket pengar, dagarna i ända, på texter, marknadsföring och reklam som inte funkar. Jag vill inspirera till att göra det motsatta.”

Projekt som inspirerar och utmanar mig

“Nu är jag mitt i ett spännande kommunikationsprojekt med en kund, som sträcker sig över tre år i Sverige och Norge. Här ska vi bidra med kommunikation i bild, film och texter - motivera och inspirera flera. Extra kul då uppdragsgivaren Nores är en medlemsägd inköpsorganisation i hotell- och restaurangbranschen, samma bransch som i många år format mig. Utöver det är det kommande föreläsningar för småföretagare, jag älskar att få inspirera och ingjuta mod i den som ska ta sitt bolag ut i den digitala världen!”

Min oumbärliga teknikpryl

“Min telefon är oumbärlig – här hanterar jag kunders konton, får uppdateringar av anställda, redigerar bilder, filmer och spelar in anteckningar. I hektiska perioder är det också min enda kontakt med dem som ligger mig varmast om hjärtat. En livlina. Men myntet har väl alltid två sidor? Även om jag som de flesta i min bransch är en flitig användare av chat-GPT, vill jag nog lyfta min kalender där jag schemalägger tid OFFLINE - helt avgörande för om jag ska kunna fungera kreativt. Mina bästa idéer kommer jag oftast på utloggad och ensam, under en promenad eller i bastun vid havet.”

Om jag kunde bjuda vem som helst på middag

“Det skulle nog bli min morfar Börje. Ett socialt geni med ett varmt hjärta som alltid var öppen för nya intryck och erfarenheter. Jag hade kunnat ge min högra arm för att få berätta om och visa vart jag är nu, få hans feedback och en sån där bamsekram man alltid fick på trappan till det stora gula huset.”

Mitt första intryck av Alora Avenue

“Jag hade en liten girlcrush på Albina och Alexandra redan från början. Det var något med deras sårbarhet och ödmjukheten som balanserades upp av en coolness och go-get-vibe som fick mig att tänka att `de har nåt, dessa två´. Sen är jag förstås inte sen med att att heja på kvinnor och inte minst det att driva tillsammans, istället för att köra den utdaterade - ensam är alltid stark.”

Motivationen till att gå med i advisory boarden

”Erfarenheten och möjligheten till att få bidra. Det att få dela perspektiv och utbyta idéer med så briljanta, bjussiga och erfarna människor (Andreas Friedrich, Karin Lundberg, Anna Andersson, reds. anm) kunde jag omöjligt tacka nej till. En eloge till den som förde oss samman - vi blev ett så himla bra team! Att då samtidigt få påverka och stödja utvecklingen av en lokal och kvinnlig startup gav mig extra brinn i bröstet.”

Vad har du för erfarenhet eller kunskap som du använder i arbetet med advisory boarden?

"Såklart drar jag nytta av mitt arbete som kommunikatör och fotograf, men även min erfarenhet från åren inom luxury brands (vin och sprit), tillsammans med alla år som egenföretagare - det ger mig ett brett perspektiv att bidra ifrån.”

Vad hoppas du att Alora Avenue ska uppnå eller förändra under det kommande året, och hur ser du att vi i advisory boarden kan bidra till det?

”Nu har vi just haft vår tredje samling, och mycket har hänt sedan starten. Kommande period hoppas jag att vi kan coacha och inspirera dem till ett än mer kontinuerligt, mätbart varumärkesarbete. Men mest av allt hoppas jag vi lyckas motivera dem att fortsätta ha KUL, och utmana gamla sanningar!”

På bilden saknas Anna Andersson

Till sist. Ryktet säger att du är qoutemaskin, vad upprepar du ofta?

”Haha, jaså det säger dom? En qoute av Fairfax M. Cone  får det bli då ”Bra reklam skrivs från en person till en annan. När den är riktad till miljoner (alla) rör den sällan någon”.

Anna Marxén Moen ger med sitt arbete i advisory boarden och oavkortade engagemang i Alora Avenue både push och stöd på vägen framåt, och hennes vilja att stärka lokalt entreprenörskap är lika tydlig som den är inspirerande. 


Advisory Board – Din chans att bidra
Ett advisory board erbjuder företagen strategisk rådgivning utan beslutsfattande makt. Är du intresserad av att vara med och dela din expertis i ett advisory board hos Potential VBG?

Ta kontakt med t.f verksamhetschef Johan på johan@potentialvbg.se

Nästa
Nästa

Josefine Aiff tar fighten mot slit-och-släng i hotellbranschen